Badania marketingowe są jak mapa drogowa dla decydentów.
Pomagają dotrzeć do celu, eliminując ryzyko podjęcia złej decyzji.
Badania marketingowe prowadzi się dla zmniejszenia ryzyka błędnych decyzji. Same badania marketingowe nie eliminują ryzyka ani nie redukują potrzeby rozwijania inicjatywy i przedsiębiorczości. Pomagają natomiast w założeniu i rozwinięciu biznesu oraz ułatwiają podejmowanie efektywniejszych decyzji. Badania cechuje systematyczność. Realizowane są zwykle na specjalne zamówienie i prowadzone w określonym przedziale czasu.
Można powiedzieć, że dobre zarządzanie biznesem to zarządzanie jego przyszłością, a zarządzanie przyszłością to zarządzanie informacją. Posiadanie odpowiednich danych o rynku, klientach, konkurencji pozwala przewidywać kierunki rozwoju rynku oraz zidentyfikować nowe możliwości otwierające się przed firmą.
Badania ilościowe – skoncentrowane na liczebnym opisie rzeczywistości, np. ile osób widziało reklamę. Dotyczą one częstotliwości występowania określonych zjawisk, motywacji i upodobań. Ważna jest tutaj reprezentatywność doboru próby pod względem określonych cech, np. pod względem kryteriów demograficznych.
CATI (od ang. Computer-Assisted Telephone Interviewing) – Wywiad telefoniczny ze wspomaganiem komputerowym, technika badań ilościowych, w której pozyskiwanie informacji od respondentów, odbywa się za pośrednictwem łączy telefonicznych i przy wykorzystaniu specjalistycznego oprogramowania komputerowego. Wywiady telefoniczne ze wspomaganiem komputerowym (CATI) prowadzone są zwykle z profesjonalnie zaaranżowanego studia, gdzie odpowiednio przeszkoleni ankieterzy łączą się telefonicznie z wylosowanymi do badania rozmówcami i prowadzą z nimi wystandaryzowane wywiady kwestionariuszowe.
Badania jakościowe to badania, których zasadniczym zadaniem jest wyjaśnienie, dlaczego tak, a nie inaczej postępują konsumenci, dotarcie do nieujawnionych w sposób bezpośredni przyczyn ich zachowania oraz umożliwienie dogłębnego zrozumienia i właściwego zinterpretowania tego zachowania. Zazwyczaj na ich podstawie są ustalane wytyczne do badań ilościowych, ale są one także pogłębieniem i rozwinięciem wyników badań ilościowych.
Badania jakościowe obejmują niewielką liczbę badanych podmiotów, toteż ich wyniki nie są reprezentatywne dla szerszej populacji i na ich podstawie nie można przeprowadzić wnioskowania statystycznego.
CAPI (od ang. Computer-Assisted Personal Interviewing) – Wywiad osobisty ze wspomaganiem komputerowym, technika badań ilościowych, w której bezpośredniemu kontaktowi ankietera z respondentem towarzyszy komputer (zwykle przenośny), zaopatrzony w specjalistyczne oprogramowanie wspomagające realizację wywiadu. Ankieter, posługujący się techniką CAPI, odczytuje wystandaryzowane pytania kwestionariuszowe wprost z ekranu komputerowego, a po uzyskaniu odpowiedzi rejestruje je w pamięci urządzenia. Oprogramowanie komputerowe zapewnia utrzymanie prawidłowego scenariusza wywiadu, weryfikuje poprawność wprowadzanych danych, wariantuje logiczny układ kwestionariusza zgodnie ze specyfiką kolejnych odpowiedzi respondenta. Komputer pozwala tu też na prezentację respondentowi bodźców multimedialnych, na głosową rejestrację jego odpowiedzi, jest też narzędziem kontroli jakości pracy ankietera.
Wywiad realizowany przy pomocy kwestionariusza realizowany w bezpośrednim kontakcie z respondentem, w domu, w firmie, itp.
PAPI (od ang. Paper and Pencil Interview) – Termin określający zbiorczo techniki badań ilościowych, bazujące na konwencjonalnej – papierowej wersji kwestionariuszy badawczych, w których pisemnie zaznaczane są odpowiedzi respondentów. Określenie upowszechnione wraz z rozwojem metod komputerowych wspomagających badania, stosowane dla odróżnienia tychże od sytuacji wykorzystania standardowego kwestionariusza papierowego.
Ankieta audytoryjna – ankieta badawcza wypełniana w sali / audytorium, w którym zgromadzeni zostali wszyscy respondenci uczestniczący w badaniu. Osoby badane, po rozdaniu im kwestionariuszy ankiet, wypełniają je samodzielnie, mają też zwykle możliwość zadawania pytań obecnym w pobliżu badaczom. Ankieta audytoryjna realizowana jest zwykle w badaniach środowisk, grup skoncentrowanych w jednym, określonym miejscu. Dobrze sprawdza się w badaniach wśród uczniów, studentów, pracowników firmy.
Ile kosztuje badanie rynku?
Badania marketingowe nie muszą dużo kosztować, aby były skutecznie zrealizowane.
Cena badania zależy od specyfiki rynku i trudności dotarcia do respondentów, liczby respondentów, metod badania oraz zakresu informacji, jakie z badania chcemy uzyskać.
Badania można przeprowadzić za kwotę ok. 2000zł, ale są i takie, które kosztują nawet kilkaset tysięcy złotych. Czasami specyfika rynku jest tak mało rozbudowana, że badania można wykonać zupełnie za darmo, a niezbędny jest jedynie czas pracowników, którzy te badania przeprowadzają. Wszystko zależy od specyfiki firmy i jej klientów, ale również od umiejętności i wiedzy pracowników firmy.
Należy jednak pamiętać
Badania i wiedza z nich uzyskana to nie wydatek, ale INWESTYCJA W ROZWÓJ FIRMY I WZROST JEJ EFEKTYWNOŚCI.