Czy mamy w Polsce w szkołach skuteczne doradztwo zawodowe❓
🕵️♂️ Badania pokazują, że doradztwo zawodowe w szkole podstawowej jest bardzo potrzebne, ale nie jest skutecznie prowadzone.
W większości przypadków nie pomaga uczniom w wyborze szkoły ani kierunku kształcenia.
A to skutkuje m.in. tym, że 1/3 uczniów wybiera szkołę i kierunek kształcenia niezgodnie ze swoimi predyspozycjami i nie pracuje w przyszłości w swoim zawodzie.
🕵️♂️ Tylko 22,1% uczniów wskazuje w badaniach, że DORADZTWO ZAWODOWE miało jakikolwiek wpływ na to, jakąś szkołę i kierunek kształcenia wybrali, w tym jedynie 4,8% uczniów mówi, że doradztwo zawodowe bardzo im pomogło. Tylko 4,8%. Bardzo mało.
Doradztwo zawodowe w szkole średniej również nie do końca spełnia swoją rolę.
🕵️♂️ Na pytanie, na ile testy predyspozycji zawodowych były pomocne dla uczniów, 52,0% wskazało, że były one bardzo pomocne, ale 48,0% wskazało, że nic one im nie dały.
Niemal połowa uczniów nie skorzystała efektywnie z możliwości odkrywania swoich talentów czy predyspozycji zawodowych.
🕵️♂️ JAK OCENIAJĄ DORADZTWO ZAWODOWE SAMI NAUCZYCIELE❓
– 35,8% nauczycieli uważa, że doradztwo zawodowe w ich szkole jest bardzo dobrze prowadzone
– 48,0% uważa, że wymaga ono zmian, bo obecna forma nie odpowiada realiom i potrzebom młodego pokolenia i rynku pracy
W opinii nauczycieli, doradztwo zawodowe powinno być:
🎯Prowadzone przez osoby mające doświadczenie w biznesie, w przemyśle
🎯Prowadzone przez pracodawców, praktyków
🎯Oparte o wycieczki do firm
🎯Oparte o warsztaty i prezentacje prowadzone przez przedsiębiorców lub specjalistów z różnych branż
🎯Ukierunkowane na nowoczesne zawody i specjalności
🎯Ukierunkowane na predyspozycje uczniów do określonych zawodów
🎯Oparte o pasje i marzenia uczniów
Niezbędne są szkolenia dla doradców zawodowych. Brakuje również w szkołach podstawowych systemowych testów badających predyspozycje zawodowe uczniów
Konsekwencje nieefektywnego doradztwa zawodowego to: złe wybory uczniów w zakresie szkoły i kierunku kształcenia, brak możliwości odkrywania swoich talentów i predyspozycji zawodowych już na etapie szkoły, zbyt mała liczba uczniów w szkołach zawodowych, których kieruje się najczęściej do liceum, brak fachowców na rynku pracy z określoną specjalizacją i zawodem.
‼ Doradztwo zawodowe w szkołach jest z pewnością tematem, który wymaga wielu zmian systemowych na poziomie centralnym. Warto więc, przyjrzeć się tej kwestii bardzo dogłębnie.