Kiedy wybrać badania ilościowe, a kiedy jakościowe 🤔
Zaczynasz myśleć o wykonaniu badań wśród klientów i jeżeli chcesz wiedzieć, ile % Twoich klientów to klienci zadowoleni i lojalni, potrzebujesz zrealizować badania ilościowe.
Jeżeli chcesz wiedzieć, dlaczego klienci kupują Twoje produkty lub usługi, jakimi kryteriami się kierują, potrzebujesz wykonać badania jakościowe.
🔴 BADANIA ILOŚCIOWE:
– Skupiają się na dużych próbach, np. 100 klientów i więcej
– Wykorzystują miary liczbowe, odpowiadają na pytanie „ile?”, „jak często?”
– Dają precyzyjne wyniki w formie liczb, procentów, wykresów i tabel
– Raport to głównie analiza statystyczna
– Wyniki można uogólniać na całą zbiorowość
– Wykorzystuje się tu ankiety online, wywiady bezpośrednie, wywiady telefoniczne, sondaże
🔵 BADANIA JAKOŚCIOWE:
– Wielkość próby nie ma tu znaczenia, zwykle są to małe ilości, np. 10-30 klientów
– Skupiają się na głębszej analizie danego zjawiska, co umożliwia jego lepsze zrozumienie
– Odpowiadają na pytania „co?”, „gdzie?”, „jak?”, „dlaczego?”
– Dają wyniki nie w postaci liczb i procentów, ale w postaci opisowej
– Wyników nie można uogólniać na całą zbiorowość
– Wykorzystuje się tu indywidualne wywiady pogłębione (IDI), zogniskowane wywiady grupowe (FGI), eksperymenty, obserwacje i analizę różnych materiałów
W praktyce badacze często łączą oba podejścia, aby uzyskać pełniejsze zrozumienie badanych zjawisk.
Wybór między badaniami ilościowymi, a jakościowymi zależy od celu badania, pytania badawczego i dostępnych zasobów.
Warto znać te różnice, żeby dobrze dobrać metodologię do badań i uzyskać skuteczne dane do podejmowania trafnych decyzji.